• مصاحبه با آدام گاسکوین سرپرست جلوه های بصری فیلم تی دو، ترین اسپاتینگ - استودیو یونیون اف ایکس

در سال ۲۰۱۵ آدام گاسکوین (Adam Gascoyne) از طرف استودیو یونیون وی اف ایکس (Union VFX) روی فیلم (THE THEORY OF EVERYTHING) کار کرد. او سپس روی پروژه های زیادی از جمله (STEVE JOBS)، (THE PROGRAM) و (FLORENCE FOSTER JENKINS) مشغول بود. در این مصاحبه او درباره فیلم (T2: TRAINSPOTTING) که همکاری جدید او با کارگردان دنی بویل (Danny Boyle) است صحبت می کند.

این همکاری جدید با کارگردان دنی بویل چگونه بود؟

همیشه شروع یک پروژه جدید با دنی بسیار هیجان انگیز است. انرژی و شور و شوق او بی حد و حصر بوده و به دیگران نیز سرایت می کند.

احساس شما درباره کار کردن روی دنباله ی (قسمت دوم) چنین فیلم شاخصی چه بود؟

فیلم اصلی (TRAINSPOTTING) (قسمت اولی که ساخته شد) برای من خیلی مهم است. همان قسمت اول آن، الهام بخش من برای کار روی این فیلم بود. استفاده از موسیقی و جلوه های بصری در زمان خود پیشگامانه بود، یک تاثیر گذار واقعی. درگیر شدن در قسمت دوم این فیلم باعث افتخار واقعی بود.

رویکرد و انتظارات او درباره جلوه های بصری چه بود؟

اگرچه نمی توان این فیلم را یک فیلم جلوه های بصری محور نامید، استودیو یونیون روی ۴۰۰ پلان کار کرد. تمرکز بسیار روی پیدا کردن روشی برای به تجسم فانتزی، فلش بک ها و توهم ها که در سراسر داستان تاکید داشتند، بود. ما محیط هایی ساختیم که روایت را بهتر می کرد، از بین رفتن تدریجی آپارتمان اسپاد درحالی که نزدیک به تخریب شدن است و مطمئن شدیم که میخانه پسر بیمار در یک محیط تقریبا متروک که تقریبا همه چیز دیگر هم نابود شده است. جلوه های دیگر تاکید روی لحظاتی در داستان داشت که به اسپاد اجازه می داد تا دلاوری جعلی خود را با کشیدن امضاء در هوا با نور به نمایش گذارد. دیدن این فیلم و تجربه پخش خروجی آن روی پرده نقره ای باعث خوشحالی و لذت فراوان بود.

چگونه محیط های مختلف را ایجاد کردید، مخصوصا محیطی که در اطراف آپارتمان اسپاد بود؟

تصاویر پلان ها را در گریندیکس واقع در ادینبورگ فیلمبرداری کردیم. سپس ساختمان ها را فرسوده کرده و محل های تخریب شده را در سراسر اطراف برج های بلوک ایجاد کردیم. همچنین طبقات و تعداد ساختمان ها را برای تصاحب بیشتر زمین های اطراف بالا بردیم.

می توانید بیشتر درباره کار روی محیط اطراف میخانه پسر بیمار به ما بگویید؟

پلان های مربوط به میخانه در گلاسکو فیلمبرداری شد. سپس آن را درون یک مت پینتینگ دیجیتالی از اسکله لِیث (اسکله ای در شمال شهر ادینبورگ) قرار داده و یک قطار سی جی درحال عبور به آن اضافه کردیم و در کل محیط را متروکه و در حال تخریب شدن ساختیم.

چگونه پلانی که اسپاد درحال سقوط به پشت از بالای ساختمانش است را ساختید؟

اسپاد بصورت بدلکاری میدانی متصل به کابل در حال سقوط از ارتفاع کم به سمت بازوان رِنتون در حالی که او روی اسکت بسته شده بود و به درون نمای دوربین کشیده می شد، فیلمبرداری شد. به علاوه حذف کابل، ما یک بدل دیجیتالی از اسپاد ساخته و بصورت دستی سقوط او را متحرک سازی کردیم. در واقع با توجه به مت پینتینگ دیجیتالی بودن برج های بلوک، این یک پلان کاملا سی جی است.

اسپاد توانایی خود در امضاء کردن روی هوا را نشان می دهد. چگونه این افکت را ساختید؟

برای نمایش مهارت امضاء زدن اسپاد، ما حرکت انگشت او را در حالی که داشت روی هوا امضاء میزد ردیابی کرده و سپس درخشندگی نوشتن در هوا را بصورت دستی متحرک سازی کردیم.

می توانید بیشتر درباره افکت های مختلف پروژکتور در فیلم برای ما بگویید؟

تمامی فلش بک ها به سبک کار های هنرمند بیل ویولا (Bill Viola) روی دیوار آپارتمان اسپاد مانند تصویر پروژکتور پخش می شد. توسعه ظاهر پلان ها بر اساس چندین تصویر پروژکتور واقعی بود که سر صحنه در اتاق زمان برداشت صحنه های دیگری از فیلم ساخته بودیم. ما تصاویر پروژکتور را با استفاده از اشعه های پرنور حجمی طوری ساختیم که همه جای اتاق را پوشش دهد، نه فقط روی دیوار ها را.

می توانید بیشتر درباره فلش بک بِگبی (Begbie) و چگونگی ساخت آن برای ما بگویید؟

ما به دقت تصاویری را از فیلم اول که فکر می کردیم از نظر زاویه تاجای ممکن روی شخصیت های فیلم در صحنه تطابق دارد، انتخاب کردیم. سپس تصاویری از بِگبی، اسپاد و رنتون را درست در همان زاویه فیلمبرداری کرده و روی یکدیگر کامپوزیت کردیم. دیدن بِگبی جوان که در کنار رابرت کارلیل بیست سال پیش بازی می کرد بسیار جالب بود

می توانید با جزئیات توضیحاتی درباره ساخت پلان نهایی اتاق رنتون بدهید؟

این اتاق از یک دکور دو نیم متری سر صحنه به یک اتاق کاملا سی جی که به عقب کشیده شده بود گسترش یافت و زمان آن یک دقیقه و سی ثانیه بود. اتاق با استفاده از پوستر و موکت معروف رنتون تزئین شد، که دکور آن توسط دپارتمان هنر با دقت فراوان طوری ساخته شد که با فیلم اصلی مطابقت داشته باشد. ما کل پلان را در مایا و توسط آرنولد رندر گرفته و کامپوزیت آن را به همراه المان های دیگر داخل پلان در نرم افزار نیوک انجام دادیم

چگونه با استودیو تومیتو (Tomato) برای تیتراژ پایانی همکاری کردید؟

ما پس زمینه هایی از آپارتمان اسپاد را در اختیار تومیتو قرار دادیم که در ادامه آنها نیز با استفاده از فیلم های ضبط شده دیگر تدوین کرده و سپس اصلاحاتی را روی آن انجام داده و تیتراژ پایانی را اضافه کردند. نتیجه نهایی خیره کننده بود.

پیچیده ترین سکانس برای ساخت کدام بود و چرا؟

احتمالا پلان پایانی از اتاق رنتون بخاطر طول زمان رندر آن بود.

آیا افکت مخفی دیگری مانده که بخواهید برایمان آشکار کنید؟

تعداد زیادی بهبود تصویر و بالا بردن کیفیت مخفی در فیلم رخ داده که به روایت بهتر داستان کمک می کند.

پلان یا سکانسی بود که باعث بی خوابی شما شود؟

پلان آخر که رنتون در اتاقش میرقصید کمی سخت بود، هرچند به نظر ساده می آید ولی چالش هایی را با رندر کردن آن پلان داشتیم. ما یک مدل دراز از اتاق ساخته و با المان های دکور صحنه به آن بافت دادیم، که شامل پوستر معروف قطار از صحنه فیلم قبلی می شد. دوربین با سرعت بالا داخل اتاق به عقب پرواز می کرد، که حدود یک دقیقه و نیم درحالی که تیتراژ پایانی شروع می شد طول کشید. ما با موشن بلر کلی بازی کرده و روی سطوح مختلف صحنه آن را بالا و پایین تنظیم کردیم تا افکت کشیدگی لازم را بدست آوریم.

چه چیزی را از این تجربه به یادگار نگه می دارید؟

در طول این فیلم از آزادی خلاقیت بسیاری که داشتیم لذت برده و بسیار خوش گذشت، که همه ی این را مدیون روش فیلمسازی برپایه همکاری مشترک دنی هستیم. بخشی از این پروژه بودن باعث افتخار است.

چه مدت روی این فیلم مشغول بودید؟

من تقریبا یک سال درگیر بودم، مدت زمان برای پسا تولید برای رسیدن به زمان برنامه ریزی شده اکران خیلی فشرده بود، بنابراین تیم فوق العاده ما واقعا به سختی کار کرد حتی در طول تعطیلات کریسمس هم مشغول بودند تا به ضرب العجل تعیین شده برسیم.

چند پلان جلوه های بصری کار کردید؟

ما حدود ۴۰۰ پلان کار کردیم که ۳۵۰ پلان از آن در فیلم استفاده شد.

تعداد اعضای تیم شما چند نفر بود؟

الان حدود ۷۰ نفر که در حال رشد بوده و اخیرا یک فضای اضافی دیگری را در شهر سوهو ایجاد کردیم و نیازمند هنرمند های جدید هستیم.

پروژه بعدی شما چیست؟

ما مشغول کار روی فیلم های فاخر و پروژه های تلویزیونی مختلفی هستیم، اما در حال حاضر چیزی درباره آنها نمی توانم بگویم. چیزی که می توانم به آن اشاره کنم  کارمان روی یک پروژه هیجان انگیز قسمت معرفی یک سریال برای شبکه آمازون پرایم است که در حال حاضر به عنوان قسمت معرفی این فصل در دسترس است. اسم آن اواسیس (OASIS) و برگرفته از رمان علمی تخیلی ۲۰۱۴ مایکل فابر (Michel Faber) به نام کتاب چیز های عجیب و غریب تازه (The Book of Strange New Things) است. بازیگر معروف این پروژه ریچارد مادن (Richard Madden) و کارگردانی آن به عهده کوین مک دانولد (Kevin Macdonald) است که قبلا با هر دوی آنها کار کرده ایم.

مترجم: محسن قهرمانی

  • درباره فیلم
T2 Trainspotting Poster
نام فیلم: (T2 – Trainspotting)
کارگردان: دنی بویل (Danny Boyle)
سال تولید: ۲۰۱۷
بودجه: ۴۰٫۴ میلیون دلار آمریکا

در ابتدا یک فرصت وجود داشت، سپس یک خیانت بوجود آمد. بیست سال بعد، مارک رِنتون (ایوان مک گرِگوری) به تنها جایی که می تواند آن را خانه بنامد بازمی گردد. سه نفری که منتظر او هستند رفقای قدیمی او اسپاد (ایون برِمنِر)، پسر بیمار (جانی لی میلر) و بِگبی (رابرت کارلیله) هستند. غم و اندوه، از دست دادن، شادی، انتقام، نفرت، عشق، ترس، پشیمانی، خود زنی و خطر روانی نیز به صف شده و منتظر او هستند.

 

مصاحبه با آدام گاسکوین سرپرست جلوه های بصری فیلم تی دو، ترین اسپاتینگ – استودیو یونیون اف ایکس
۵ (۱۰۰%) ۱ vote

بازدید از این پست ۱۴ بار
محسن قهرمانی
محسن قهرمانی
دانشجوی جلوه های بصری سینمایی - بانی سایت استودیو هِرمِس

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *